طبیعت گردی

آبشار آق سو گلستان

آبشار آق سو در مرز استان های گلستان و خراسان شمالی واقع شده است و با ارتفاع تقریبی ۱۵ متر، یکی از آبشارهای خزه ای ایران محسوب می شود.

تفرجگاه جنگلی آبشار آق سو

مردم شرق استان گلستان از این آبشار به عنوان یکی از تفرجگاه های خود استفاده می کنند. این آبشار در مسیر رودخانه چشمه گلستان و قبل از تونل گلستان واقع شده است.

برای رسیدن به آبشار باید مسیر رودخانه را دنبال کرد.  کنار آب مسیرهای مشخصی وجود دارد که شما را به پای آبشار می برد. آب به تنگه ای باریک با صخره های بلند می رسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و دل و جان را به آب زد. دیواره های بلند و شگفت آور این تنگه، شما را به پیش می کشاند و نهایتا به پای آبشار می رساند.

ترکیب صخره های خوش فرم خزه ای با آب زلال این آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است. آب از بالادست آبشار بر روی سنگ ها و جلبک های رنگین می غلتد و به پایین می آید. در پای آبشار، فضایی غارمانند ایجاد شده که آب درون آن جاریست و به نظر می آید ادامه دارد.

بهترین زمان بازدید از آبشار آق سو

آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است. اما بهترین زمان بازدید از این آبشار زمانی است که هوای محیط خیلی سرد نباشد. از آن‌جایی که در مسیر رسیدن به آبشار، شما ناگزیر خیس می‌شوید، هر چه هوا گرم‌تر باشد بازدید شما جذاب‌تر می‌شود.

دسترسی به آبشار آق سو

برای رفتن به آبشار آق سو باید راهی استان گلستان و شهر گرگان شوید. این آبشار در جاده گرگان به سمت بجنورد، بعد از تنگه گلو و درست قبل از تونل گلستان، در شمال جاده آسیایی قرار گرفته است. می توانید ماشین را کنار پل پارک کرده و با کمتر از یک پیاده روی سبک از میان درختان جنگلی به آبشار آق سو خواهید رسید.

اگر ماشین ندارید می توانید از اتوبوس های مسیر گرگان-بجنورد استفاده کنید و نرسیده به تونل گلستان پیاده شوید.

بهترین محل اقامت نزدیک آبشار آق سو

در این مسیر و قبل از ورود به جنگل گلستان، روستای تنگ راه و تنگ گل واقع شده است که در آن ها خانه های روستایی برای اقامت و ویلاهای اجاره ای به راحتی یافت می شود.

در تنگ راه تعداد زیادی کبابی محلی! وجود دارد که در حضور خود شما گوشت را به سیخ کشیده و بر روی منقل های سنتی و با زغال کباب را درست می کنند. هم چنین در هر چند متر یک تنور سنتی در کنار جاده درست کرده اند تا نان محلی برای مسافران درست کنند. پیشنهاد می کنم نان داغ تنوری با کباب تنگ راه را از دست ندهید.

یک روز خنک در مسیر آبشار آق سو

برای نزدیک شدن به آبشار، قسمت پایانی مسیر را باید از داخل رودخانه عبور کنید. همراه داشتن دمپایی یا صندل و لباس گرم اضافه مفید است.

آبشار آق سو در دل جنگل های گلستان واقع شده است و از شهر به دور است و دهیاری و شهرداری و … مسول نگهداری آن نیست! معنیش اینه که من و شما و سایر گردشگران مسول حفظ و نگهداری جنگل و فضای اطراف آبشار هستیم. زباله های خود را جمع کنیم و سوار ماشین کنیم و به اولین شهر نزدیک برسانیم. کیسه های زباله جمع شده ما را هیچ نهاد و ارگانی جمع نمی کند چون وظیفه ای در این خصوص ندارند و مسولیت کامل با خود ماست.

حواسمان باشد جنگل را به آتش نکشیم

در محیط جنگل و بر روی زمین به هیچ وجه آتش برپا نکنیم مگر آن که منقل با خود داشته باشیم و یا در محل اجاق قبلی، آتش درست کنیم.

حتما حتما و حتما آتش منقل خود را با آب و خاک به صورت کامل خاموش کنید. چوب درختان جنگل گلستان بسیار خشک است و بارها و بارها به دلیل آتش سوزی بخش های زیادی از آن از بین رفته است. تلاش کنیم ما عامل آن نباشیم.

از نوشتن یادگاری بر روی درختان و سنگ رودخانه پرهیز کنیم. بیایید همه از با هم از طبیعت لذت ببریم.

عدم رعایت گردشگران و مسافران عبوری در بعضی قسمت های آبشار، متاسفانه نمایی زشت به طبیعت آن داده است.

وجه تسمیه آبشار آق سو گلستان

آق سو یک واژه ترکی است و به معنای آب سفید می باشد. آب چون مروارید از دل جنگل هیرکانی می‌گذرد و در گذرگاهی تنگ، آبشار آق‌سو را شکل می‌دهد و چون موجی سفید بر روی سنگ ماندگار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا