طبیعت گردی

آبشار خزه‌ای کبودوال

آبشار کبودوال یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که برخی آن را زیباترین آبشار خزه‌ای ایران نیز نامیده‌اند.  عبور از میان جنگل‌های انبوه و درختانی که جاده را در خود محصور کرده‌اند نشان از رسیدن به جایی بکر و متفاوت دارد.

کبودوال زیباترین آبشار خزه‌ای ایران

در ابتدای مسیر، تابلویی این آبشار را زیباترین آبشار خزه‌ای ایران معرفی می‌کند و انگیزه بالایی به گردشگران برای رسیدن به آن را می‌دهد.

در ابتدای مسیر کافه‌داران بساطی برپا کرده‌اند و وسوسه یک چای هیزمی را در دل ما زنده می‌کنند. پرندگان آواز می‌خوانند و صدای آب، موسیقی طبیعت را کامل می کند.

مسیر بهسازی شده برای رسیدن به آبشار کبودوال

عبور از کنار رودخانه پرخروش ما را مشتاق‌تر می‌کند برای رسیدن. مسیر بهسازی شده و چندین پل برای عبور از رودخانه ساخته شده است.

حلزون‌های کنار رودخانه هر از گاهی ما را متوقف می‌کنند و یک عکس یادگاری را به ما هدیه می‌دهند.

 کبودوال در دامنه کوه مارون واقع شده و چشمه‌های متعددی که در این کوه از دل زمین می‌جوشد، آبشار کبودوال را می‌سازد.

سرانجام به آبشار می‌رسیم و از بازی سنگ و سبزه و آب حیران می‌شویم. آب بر روی خزه‌ها و سنگ‌ها می‌لغزد و از بالای کوه به زمین می‌رسد.

 

دسترسی به آبشار کبودوال از تهران

کبودوال در استان گلستان و 3 کیلومتری شهر علی‌آباد قرار گرفته است. برای رفتن به این آبشار از شیراز، راحت‌ترین و سریع‌ترین گزینه استفاده از پرواز شیراز گرگان یا شیراز ساری است. البته اگر فرصت کافی داشته باشید، پرواز شیراز مشهد هم گزینه خوبی است.

دسترسی دیگر از طریق تهران است. می‌توانید از قطار تهران گرگان استفاده کنید که در روز حداقل ۲ بار حرکت دارد و شما را صبح زود به گرگان می‌رساند. همینطور اتوبوس‌های VIPتهران گرگان از ترمینال شرق بعدازظهرها تقریبا هر یک ساعت یک بار حرکت می‌کنند. از پایانه بیهقی تهران هم هر شب چند اتوبوس به سمت گرگان می‌رود.

با اتوموبیل شخصی هم پس از رسیدن به تهران، از جاده فیروزکوه می‌توانید خودتان رو به قائم‌شهر و ساری رسانده و از آن‌جا تا گرگان حدود 130 کیلومتر جاده ۲بانده و مناسب پیش رو دارید. خوب حالا به گرگان رسیدید و از اینجا باید  در مسیر جاده آسیایی به سمت مشهد راه رو ادامه بدید. حدود یک ساعت تا علی‌آباد راه دارید و با رسیدن به علی‌آباد تابلوهای متعددی راه رو به شما نشون میدن.

آبشار کبودوال در 3 کیلومتری علی‌آباد کتول قرار گرفته و تا پارکینگ آبشار، جاده آسفالته مناسبی شما رو همراهی می‌کنه.

از پارکینگ تا رسیدن به آبشار حدود نیم‌ساعت پیاده‌روی دارید که شیب‌های مسیر با پله بهسازی شده و دسترسی به آبشار رو آسون می‌کنه.

امکانات رفاهی اطراف آبشار کبودوال

در محدوده تفرجگاهی پارک کبودوال امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. تعدادی آلاچیق، کافه‌های جنگلی، پارکینگ و سرویس بهداشتی از جمله امکاناتی است که در اینجا یافت می‌شود.

از آلاچیق‌ها می‌توان برای برپایی چادر و شب‌مانی استفاده کرد. هم چنین در مسیر آبشار تعدادی سکوی سیمانی ساخته شده است.

البته با توجه به نزدیکی آبشار به شهر علی‌آباد و فاضل‌آباد و حتی گرگان، می توان برنامه اقامت را در یکی از این شهرها گذاشت و یک نیم‌روز را برای تماشای آبشار در نظر گرفت.

بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از آبشار خزه‌ای کبودوال

با توجه به پرآب‌بودن آبشار، بازدید از آن در تمام فصول سال امکان‌پذیره و البته بهار پرآب‌ترین و بهترین زمان برای بازدید هست. هر چند در فصل پاییز مسیر جنگلی علی‌آباد تا آبشار و پیاده‌روی کنار رودخانه تا رسیدن به پای آبشار و تماشای درختان رنگارنگ پاییزی جذابیت‌های فراوانی داره.

نکات امنیتی بازدید از آبشار

در مواقعی که بارندگی شدید هست از رفتن به کنار آبشار کبودوال جدا خودداری کنید چرا که می‌تونه خیلی خطرناک باشه. با توجه به این که مسیر رسیدن به آبشار از کنار رودخانه می‌گذره سیلاب‌های منطقه می‌تونه خطرآفرین باشه. در سال‌های گذشته سیل در این منطقه برخی از تاسیسات رفاهی رو از بین برده.

مراقب آتش‌های به جامانده باشیم

بهتر اینه که در این منطقه از روشن‌کردن آتش به صورت جدی پرهیز کنیم. بارها و بارها آتش‌سوزی‌های ویرانگری در استان گلستان اتفاق افتاده که عامل اصلی و اولیه‌اش همین آتش گردشگران بوده. آتشی که به راحتی روشن میشه اما خیلی وقت‌ها فراموش می‌کنیم خاموشش کنیم. یادتون باشه اگر هم چاره‌ای جز برپایی آتش نداشتید، قبل از ترک محل، اون رو کاملا خاموش کنید و نهایتا زیر خاک مدفونش کنید.

بازدید از دریاچه زرین گل و موزه تاریخ طبیعت

بعد از شهر علی‌آباد و ابتدای جاده جنگلی که به سمت آبشار میره یه سد ساخته شده و امکانات گردشگری و تفرجگاهی در کنار دریاچه سد ساخته شده.

هم‌چنین در محدوده تفرجگاهی پارک کبودوال موزه تاریخ طبیعی برای بازدید عموم راه‌اندازی شده است که قطعا ارزش دیدن دارد. انواع گونه‌های گیاهان منطقه و گونه‌های جانوری در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا