تاریخ و فرهنگ

ارگ خشتی راین

ارگ رایِن دومین بنای خشتی بزرگ ایران بعد از ارگ بم است که بر روی تپه ای درون شهر راین قرار گرفته است. این ارگ تا حدودی شبیه ارگ بم ساخته شده است.

ارگ راین در دامنه قله هزار کرمان

شهر راین شهری تاریخی و خوش آب و هواست که در دامنه های کوه هزار کرمان قرار گرفته است. قله هزار کرمان بلندترین قله جنوب ایران به ارتفاع 4501 متر است. قرار گرفتن راین در دامنه هزار، باعث شده این شهر از جمله مناطق سردسیر استان کرمان محسوب شود.

ساختمان ارگ راین کرمان

پلان قلعه تقریبا مربع شکل است و چندین برج در اطراف آن قرار گفته است.  باروهای بلند ارگ راین به ارتفاع بیش از 10 متر دور تا دور این ارگ را احاطه کرده و تنها راه ورودی ارگ، دارای سردر بزرگ و باشکوهی است که در ضلع شرقی قلعه قرار گرفته است.

ارگ راین یک مجموعه کامل شامل بازار، گذر اصلی، میدان، قلعه حکومتی، مسجد، زورخانه، برج دیده بانی، خانه اعیانی مباشر و عامه نشین دارد که آثار بدست آمده در آن و قلعه های دیگری که پیش از آن وجود داشته است نشان از قدمتی کهن دارد. گفته می شود که قدمت این منطقه به دوران ساسانیان باز می گردد و به جهت قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و هم چنین راه کرمان به جیرفت و بندرعباس از اهمیت زیادی برخوردار است.

ارگ راین تا 150 سال پیش قابل سکونت بوده و مردم راین در آن زندگی می کرده اند.

دسترسی به ارگ راین چگونه است؟

راین نام شهری در استان کرمان است. این شهر در 100 کیلومتری جنوب شهر کرمان و 115 کیلومتری شمال جیرفت قرار گرفته است.  ارگ راین درون شهر راین قرار گرفته است و از هر طرف که وارد شهر شوید در زمان کمی به آن می رسید.

تاریخچه صنعت‌گری در ارگ راین

راین در گذشته یکی از مراکز ساخت صنایع دفاع مانند شمشیر و تفنگ بوده است. شاید به همین دلیل است که هنوز هم مهم ترین و معروف ترین صنایع دستی راین فلز کاری است. چاقوسازی در راین قدمتی طولانی دارد و روش کار آن همانند آهنگری است.

در ساخت چاقو از تیغه های فولادی استفاده می کنند و سپس تیغه ها را به دسته هایی از جنس چوب، شاخ و یا فلزی که روی آن کار هنری شده است نصب می کنند. از دیگر محصولات فلزکاران منطقه داس، قندشکن، ساطور، قیچی و انبر است.

در تاریخ آمده که لشکریان راین تحت فرماندهی گنجعلی خان حاکم کرمان در جنگ با عثمانی به دلیل تفنگ های دست ساز صنعت گران راینی همیشه پیروز میدان بوده اند.

درون ارگ، بازاری جهت احیای صنعت چاقو سازی راه اندازی شده که می توانید از آن بازدید و خرید کنید.

 

 

 

در راین کجا بمونیم و چی بخوریم؟

راین شهر کوچکی است و امکانات شهرهای بزرگ را ندارد. مجتمع اقامتی و پذیرایی ارگ و مهمانسرای مرمر در شهر راین می تواند پذیرای شما در شهر راین باشد.

انواع شیرینی هایی که با خرما درست می شود را در شهرهای استان کرمان از جمله راین می توانید پیدا کنید. کلمپه معروف ترین شیرینی کرمان است و انواع خرماهای فراوری شده مانند خرما با روکش دارچین، نارگیل، شکلات و … را می توانید در راین پیدا کنید.

شهر راین از جمله نقاط سردسیری استان کرمان است. زمستان های بسیار سرد دارد و تابستان هوا مطبوع است.

معمولا در مناسبت ها و تعطیلی های خاص در ارگ راین بازارچه صنایع دستی و سوغات راین راه اندازی می شود و برنامه های فرهنگی تدارک دیده می شود. در این زمان های خاص بازدید شبانه از ارگ راین هم امکان پذیر است.

آبشار، دهانه های آتشفشانی، چنارهای هزار ساله، سرو چهارصد ساله و چشمه های آب معدنی راین از جمله دیگر جاذبه های طبیعی این شهر هستند که می تواند در برنامه بازدید شما قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا